vineri, 20 noiembrie 2009

Cuvinte puţine






Viaţa obişnuim s-o numim prea complicată, teoriile filosofice- prea departe de realitate... Ne plac lucrurile practice, frazele scurte, poveştile reale...  Ne place viaţa, mai ales atunci cînd îmbracă o haină mai simplă.... Ne place să ni se dea un imbold, dar să fie lăsate nişte paranteze deschise.... Ne plac punctele de suspensie, pentru că dau libertate gîndirii...
Şi totuşi, nu putem crea o reţetă general-valabilă care să „prindă” la cititori, la public...
Sîntem în permanentă căutare de inedit, de senzaţional, şi totodată de ... natural...
Luasem odată o carte de la verişoara mea... Numele autorului îmi suna cunoscut, titlul cărţii mi-a trezit curiozitatea.... Şi cam atît... Dar a fost suficient să deschid cartea, să citesc prima pagină, ca să-mi dau seama că am s-o citesc pe-o răsuflare... Am simţit-o, am trăit-o, încercînd să-mi dau explicaţii de ce e atît de specială... Apoi au urmat alte cărţi, alte titluri, alte subiecte...


Mai tîrziu, cautînd secretul succesului celui ce practic mă fascinase, am aflat că de fapt a intrat în Cartea Recordurilor Guiness ca autorul care a semnat cele mai multe cărţi în ediţii diferite(în 2003) .Iar în octombrie 2008 a intrat pentru a doua oară în Cartea Recordurilor pentru cartea tradusă în cele mai multe limbi.Şi nu oricare carte, ci una anume – „Alchimistul”...
Şi da, e vorba de Paulo Coelho... Cel care are în „colecţia” sa cam 30 de premii literare, cel care se bucură de faimă în mai toată lumea, şi pe care îl cunosc, deja, şi tinerii din Republica Moldova... Cert e că, nu a fost numele(pe care şi l-a făcut printre cititori)  cel ce  m-a atras, nu premiile pe care le-a obţinut, şi nici recordurile ce i-au fost atribuite... M-a uimit subiectul, pentru că întotdeauna avea unele tangenţe cu propria mea viaţă, cu concepţiile pe care le am...
Mi-a plăcut, de fiecare dată, modul de abordare, sinceritatea, stilul atît de simplu şi accesibil pentru fiecare, şi totodată atît de special...
Kenzaburö Öe spunea că "PAULO COELHO cunoaşte secretul Alchimiei literare."Aşa să fie? Întrebat cum şi-a făcut ucenicia, P. Coelho a răspuns:
“Citind. şi citind. şi citind mult. 
În plus, experienţa mea în materie de texte muzicale şi de jurnalism a fost hotãrîtoare ca sã înţeleg cã nu e nevoie sã mã complic spre a fi profund şi mi-a permis sã pot explica o idee în cuvinte puţine.”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu